söndag 15 januari 2012

Liten väska av ulltröja (eco craft)

   










Igår sydde jag en liten väska med yttertyg från en gammal ulltröja och innertyg från en batik-tshirt. Remmen är också gjord med tyg från t-shirten. Ringarna jag använde för att knyta fast axelremmen i är ringarna till en gardinstång. Dragkedjan köpte jag billigt på retro. Den kändes lite "naken" så jag sydde fast en stor knapp på den. 

























För att ulltyget skulle bli lite tjockare och starkare tvättade jag det på snabbtvätt i 60 grader. Jag klippte ut en avlång bit av yttertyget så att när jag vikte den dubbelt fick jag den storlek jag ville ha. Jag gjorde likadant med innertyget fast då klippte jag ut den lite kortare. 













  

Först syr jag ihop yttertyget och sätter fast ringarna. Då trär jag en tygbit genom den och lägger den inåt så att det sticker ut en bit av båda ändarna. Jag gör så på båda sidorna. (tyget är vikt ut-och-in då.) Så syr jag ihop den. Sen syr jag innertyget och syr fast det i yttertyget.


Dragkedjan syr jag fast från utsidan ganska nära själva kedjan. Den sista biten kan man få sy för hand.



Axelremmen klippte jag i den längd jag ville ha den, men dubbelt så bred. Sen syr jag ihop den. Man kan sy ihop den åt rätt håll direkt om man har en ganska  smal rem, annars kan man sy ihop den ut-och-in och sedan vända den. Det går bra att bara knyta fast den i ringen för då kan man byta om man vill. Eller så kan man trä genom, vika över och sy fast den.
  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar